Actueel / Traineeship

Waarom een young professional direct waarde kan toevoegen binnen een projectmanagementopdracht

23-03-2022 3 minuten

Weet je nog die eerste keer? Dat je zelf het stuur vastpakte in de auto. Dat je een presentatie voor een grote groep mensen gaf. Goed voorbereid, enthousiast, lichte spanning en dan… gewoon gaan. Precies zo voelde het voor ons toen wij startten met onze eerste projectmanagementopdracht. Ondanks dat je iets doet voor de eerste keer, weet je waarom je het gaat doen. Je weet dat je kunt leren autorijden, je weet dat je iets kunt vertellen aan je publiek en wij weten dat we iets kunnen betekenen in een project als projectmanager in een organisatie. In deze blog vertellen wij, Luca van Houwelingen en Iris Rienstra, hoe wij onze eerste rol als projectmanager hebben aangepakt en waarom we direct waarde konden toevoegen in deze organisaties.  

 

Leren door te doen

Met de achtergrondkennis uit onze opleidingen en een IPMA-D boek* ‘op zak’ zijn we gestart bij onze eerste projectmanagementopdracht. We begonnen niet helemaal blanco, maar wel met weinig projectmanagement ervaring in het veld. Hiermee ervaren we gelijk hoe belangrijk het is om als startende projectmanager goed samen te werken met betrokkenen in het project. Met gespitste oren luisteren we naar belangen, ideeën en kennis van de betrokkenen. Van iedereen die bij het project betrokken is leren we iets waardevols. Dit vormt de basis om iedere betrokkene de passende rol in het project te geven. Het aangaan van een goede samenwerking, waarbij je goed luistert naar de ideeën van betrokkenen, zien we als iets wat we ook in toekomstige projecten willen vasthouden.
Niet alles weten over de organisatie waarbij je binnenkomt biedt de kans om vanuit een ander perspectief te kijken dan de mensen die al in deze organisatie werken. We schrijven op wat ons opvalt, verbaast en wat we mee willen nemen in het project. Dit vormt een goed beeld over de projectvraag en de organisatie en het kan dienen als een nuttige reflectie. Door gewoon te doen hebben we veel geleerd. Dat leren werd versterkt door het leren van collega’s en de kennis uit de IPMA-D opleiding.

* IPMA-D is een certificering voor projectmanagers met een focus op zowel de hard en soft skills. 

 

Wat namen we mee uit IPMA-D?

Gedurende onze eerste projectmanagementopdracht besteedden we tijd aan het leren van de theoretische basis van projectmanagement. Zo zijn we terug de studieboeken in gedoken en hebben we met een hoop leeswerk, besprekingen en een ellenlange samenvatting ons IPMA-D certificaat gehaald! Om de stof uit het IPMA-D boek eigen te maken hebben we tijdens het studeren steeds de lessen uit het boek toegepast en uitgeprobeerd in onze opdrachten. Zo hebben we de stakeholders in kaart gebracht en ging de eindgebruiker de basis vormen voor besluiten die genomen worden. Ook hebben we strategieën toegepast om meer draagvlak te creëren en hebben we beiden een projectplan geschreven, waarbij we onder andere hebben gelet op duidelijke kaders en te verwachten risico’s. Wij vinden het een meerwaarde dat we gedurende onze eerste projectmanagementopdracht aan het studeren waren voor IPMA-D. Zo konden we onze projectplannen met elkaar vergelijken, inhoudelijk met elkaar meedenken en konden we overleggen hoe we onze projectmanagementkennis op een Morgens manier in projecten kunnen toepassen.

 

Meerwaarde Jong Morgens

Tijdens één van onze opdrachten beschreef de opdrachtgever de meerwaarde van een Jong Morgens trainee vanuit zijn perspectief: “Voor ons zit de toegevoegde waarde van een Jong Morgens trainee in de andere tools en de frisse blik waarmee zij binnen kwam. Met bijvoorbeeld een scherpe opmerking of een originele check-in via Mural brengt zij ons team de nodige energie en inspiratie”. Doordat we nog geen jarenlange ervaring hebben werken we niet met een vaste werkwijze, maar zien we details, stellen we actief vragen en luisteren we zonder oordeel. Die eigenschappen worden versterkt door samen te werken met onze collega’s waarvan we onderling veel leren en waarmee we veel uitwisselen. Bij elkaar maak dat volgens ons de Jong Morgens Way of Working. Is de eerste opdracht in het projectmanagement spannend? Natuurlijk, net als die eerste presentatie of rijles! Met gezonde spanning en het doel duidelijk voor ogen brengen wij vooruitgang binnen de zorg, onderwijs en overheid.

Wil je zelf ervaren wat de Jong Morgens Way of Working voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact op met Lianka Bruijnen, dan denkt zij graag met je mee!

Maak kennis met Luca van Houwelingen

20-09-2021 < 1 minuten
Lees meer

Maak kennis met Iris Rienstra

17-11-2021 < 1 minuten
Lees meer