Actueel / Projecten

Samenwerken met een Morgens consultant – hoe is dat?

06-12-2023 3 minutenJeroen Schilder

Als Jong Morgens consultants werken we regelmatig op projecten samen met collega’s van Morgens. In deze blog werpen we een blik op hoe deze samenwerking in de praktijk verloopt, en spraken we met Marjet de Vries (senior consultant) en (oud) Jong Morgens consultants Jeroen Schilder en Joline Nijland. De afgelopen twee jaar gaf Marjet, eerst samen met Joline en daarna met Jeroen, leiding aan de pilot Microcredentials bij De Haagse Hogeschool. We blikken terug en kijken vooruit.

Morgens publiceerde de blog “Morgens ondersteunt De Haagse Hogeschool in de pilot Microcredentials.” Vanuit Jong Morgens was Joline sinds het begin van de pilot deel van het pilotteam in de rol van Project Management Ondersteuner (PMO). Per januari 2023 nam Jeroen deze rol van haar over. In deze blog lees je over hoe Jeroen en Joline de  samenwerking met Marjet hebben ervaren.

 

Hoe is het om samen te werken met een Morgens consultant?

Jeroen neemt opgetogen het woord: “Ik heb super veel geleerd door met Marjet samen te werken de afgelopen maanden. Er is altijd genoeg uitdaging zonder dat je aan je lot wordt overgelaten.” Dit doet Jeroen denken aan het ‘learning zone model’. Een simpel model dat  weergeeft wanneer je jezelf ontwikkelt: in het gebied buiten je comfort zone, maar precies zover erbuiten dat de alarmbellen nog niet afgaan.

Joline vult aan: “Je kunt op de kennis en ervaring van de ander bouwen en als je er zelf niet helemaal uitkomt kun je daarover met elkaar. De pilot bij De Haagse Hogeschool was mijn eerste opdracht als Jong Morgens consultant, waarbij ik nog bekend moest worden met de ‘Morgens way of working’. Tijdens de opdracht zag ik van dichtbij hoe Marjet interactieve werkvormen toepaste en was er genoeg ruimte om zelf creatieve werkvormen te bedenken voor bijvoorbeeld de check-ins met het team. Daardoor maakte ik mij deze manier van werken snel eigen.”

Het learning zone model (Senninger, 2000).

Wat was voor jullie hét hoogtepunt van deze opdracht?

“De eerste uitreikingen van microcredentials op De Haagse Hogeschool was voor mij echt een hoogtepunt”, zegt Jeroen. “Om de professionals in het zonnetje te zetten hebben we ervoor gekozen om de microcredentials live uit te reiken tijdens een ceremonie. Op zo’n moment hoor je wat het betekent voor de professionals zelf om een microcredential te ontvangen. Dat geeft zoveel energie.” Op de afbeelding bovenaan de blog legt Jeroen uit wat het betekent om een microcredential te ontvangen, en wat je daarmee kan als professional. Vervolgens werden de microcredentials onder luid gejuich met één druk op de knop toegekend aan de cursisten.

Joline moet meteen denken aan het ThinkFest, een festival wat jaarlijks wordt georganiseerd op De Haagse Hogeschool voor en door medewerkers en lerenden. “Gedurende hebben we de LLO (Leven Lang Ontwikkelen) serious game ontwikkeld. Dit spel gaat over het aanmeldings- en certificeringsproces van onderwijs voor professionals. Tijdens ThinkFest hebben we dit spel met een groep van ongeveer 20 deelnemers gespeeld. De deelnemers bestonden uit leden van de examencommissie, docenten en directie. Een van de deelnemers keek hier na afloop van het spel met veel plezier op terug: “Het proces dat wordt nagebootst komt echt overeen met de werkelijkheid. De speelse elementen die eraan zijn toegevoegd benadrukken dit enorm, wat onze ogen nog meer heeft geopend!”

Wat nemen jullie mee uit deze samenwerking naar een volgende opdracht?

Joline was sinds het begin betrokken bij de pilot Microcredentials bij De Haagse Hogeschool. “Er stond nog maar weinig toen ik met Marjet aan deze opdracht begon. Ik heb geleerd hoe je een projectteam samenstelt, hoe je een goed projectplan schrijft en planning maakt. In de projecten die daarna op mijn pad kwamen heb ik hier veel aan gehad.”

Voor Jeroen was het een andere situatie omdat de pilot midden in de uitvoeringsfase zat toen Joline haar rol aan hem overdroeg: “Toen ik begon had ik de neiging om te schikken naar een bepaalde rol, terwijl er veel vrijheid en ruimte was om mijn rol binnen het team in te vullen op een manier die bij mij past. Hier heb ik het veel over gehad met Marjet. Bij een volgende opdracht ligt er voor mij een mooie uitdaging om meer de regie te pakken in het vormgeven van mijn rol in een projectteam.”

Wat raden jullie aan in de samenwerking met een Morgens consultant?

Jeroen en Joline in koor: “Stel vragen!” “Van vragen stellen leer je, het zorgt voor duidelijkheid en voorkomt misverstanden,” legt Joline uit. “Als je samenwerkt met een Morgens consultant zijn de lijntjes bovendien zo kort dat de drempel om vragen te stellen laag is. Ik raad Jong Morgens consultants aan daar echt gebruik van te maken. Marjet vroeg ik bijvoorbeeld regelmatig om mij mee te nemen in bepaalde keuzes die zij maakte om te leren welke gedachtes en overwegingen daarachter zitten. Dat was super leerzaam.”

Samenwerken met Jong Morgens, hoe is dat?

Werkgevers en Jong Morgens consultants vertellen over hun samenwerking.

Kan jouw organisatie wel een Jong Morgens talent gebruiken?

Ben je geïnteresseerd of heb je vragen over de diensten en talenten van Jong Morgens, dan kun je contact opnemen met Lianka Bruijnen.

Het verbeteren van de Haagse dienstverlening aan ondernemers

04-04-2024 3 minuten
Lees meer

Van overleg tot Limburgse Vlaai: Een werktrip naar Maastricht

19-03-2024 2 minuten
Lees meer

Een nieuwe manier van kennis delen, projectleider Open Education bij de TU Delft Library

06-03-2024 5 minuten
Lees meer

Communicatie in de digitale gegevensuitwisseling: Een sprong in Regionale Zorgsamenwerking

13-02-2024 3 minuten
Lees meer