Geleerde lessen
Samen met medewerkers bracht ik de acties en verantwoordelijkheden van de verschillende disciplines rondom de opname van een patiënt op de kliniek in kaart. Dit deed ik in interactieve sessies met behulp van de Value Stream Mapping-methode.
Ik ontdekte dat in de waan van de dag medewerkers minder stilstaan bij de vraag: Hoe doen we het eigenlijk? En: Wie doet wat en wanneer? We brachten gezamenlijk processen visueel in kaart, waardoor we inzicht kregen in hoe acties elkaar beïnvloeden en welke taken eenvoudiger of efficiënter konden. Dit zorgde niet alleen voor overzicht, maar ook voor betere samenwerking. Reflectie op de dagelijkse praktijk bleek van grote waarde!
Een andere les is dat verandering doorvoeren in een dynamische zorgomgeving vraagt om geduld en een gestructureerde aanpak. Medewerkers hebben vaak volle agenda’s en patiëntenzorg gaat altijd voor. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om medewerkers actief te betrekken bij het proces, in plaats van zelf het werk te doen omdat zij het druk hebben.
Door hen zelf te laten werken aan de verbetering, creëer je eigenaarschap en zorg je ervoor dat zij na jouw vertrek zelfstandig verder kunnen. Met een flexibele houding kun je samen manieren vinden om, ondanks de hectiek, toch concrete stappen te zetten.

Typisch Jong Morgens
Voor het in kaart brengen van de processen gebruikte ik een praktische en visuele aanpak met grote brown papers, flipovers en post-its. Dit maakte het voor iedereen inzichtelijk en zorgde dat betrokkenen goed begrepen waar verbeteringen nodig waren. Ik werkte hands-on en leerde door te doen. Naast het in kaart brengen van de processen ging ik samen met de berokkenen aan de slag om verbeteringen door te voeren. Wanneer nodig kreeg ik hulp van een senior consultant van Morgens, maar ik deed alles zoveel mogelijk zelf. Juist die zelfstandigheid zorgde ervoor dat ik ontzettend veel leerde.