Cases / Zorg

Van intuïtie naar structuur bij de Regenboog Groep

17-10-2025 3 minuten

De Regenboog Groep is een organisatie die zich inzet voor mensen in Amsterdam en omstreken die het moeilijk hebben en nergens anders terecht kunnen. Door toename van het aantal aanmeldingen bleek dat uniformiteit en duidelijkheid in hun processen ontbrak. De organisatie vroeg Jong Morgens om hulp.

Een belangrijk onderdeel van werken bij Jong Morgens is het bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken. Naast onze opdrachten bij uiteenlopende organisaties doen we dat ieder jaar ook door middel van een Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) project. Dit project voeren we uit voor een non-profit organisatie en vormt een belangrijk onderdeel van ons traineeship.

Dit jaar gingen we aan de slag bij de Regenboog Groep in Amsterdam, een organisatie die zich inzet voor mensen in kwetsbare posities. In dit artikel delen we hoe wij het project hebben aangepakt, welke resultaten zijn behaald en welke inzichten we onderweg hebben opgedaan.

Over de Regenboog Groep

De Regenboog Groep (DRG) is een maatschappelijke organisatie in Amsterdam die zich inzet voor mensen in kwetsbare posities. Denk aan dak- en thuislozen, mensen met psychische problemen, mensen in armoede of met verslavingsproblematiek en EU-burgers die vastlopen. DRG biedt opvang, begeleiding en ondersteuning, met als doel iedereen een plek te geven in de stad en kansen te creëren voor een betere toekomst. Daarmee levert DRG een ontzettend mooie bijdrage aan een inclusiever en socialer Amsterdam.

De vraag en de aanpak

Behoefte aan structuur en eenduidigheid

De afgelopen tijd is het aantal EU-burgers dat zich meldt bij de Regenboog Groep gestegen. De hogere vraag naar opvang en ondersteuning legde bloot dat het overzicht in (zorg)voorziening voor deze doelgroep ontbrak. Medewerkers werkten op basis van persoonlijke gewoontes en intuïtie, wat leidde tot verschillende behandeling van cliënten en kwetsbaarheid bij personeelsuitval. Bovendien vroeg een nieuw ingevoerde landelijke checklist voor gelijke behandeling om meer uniformiteit en duidelijkheid in de processen.

Toetsen, toetsen, en nog eens toetsen

Jong Morgens kreeg de opdracht om de processtappen die maatschappelijk werkers doorlopen bij de opvang van EU-burgers helder en overzichtelijk in kaart te brengen. Om gestructureerd te kunnen werken verdeelden we ons in tweetallen en gingen we ieder met een eigen doelgroep – zelfredzaam, crisis en OGGZ – aan de slag. Deze verdeling in doelgroepen was bekend bij DRG en bracht structuur aan ons project. Daarna: tijd om de processen in kaart te brengen!

Het startschot van het project was in mei: een leuke en informatieve kick-off waarna we met veel informatie de eerste versie van de processen konden optekenen. Deze toetsten we tijdens een teamdag met een tiental maatschappelijk werkers van DRG, die waardevolle praktijkervaring en feedback deelden. Terug naar de tekentafel, waarna er nog een laatste verdiepende toetsing plaatsvond met een kleinere groep. Eind september rondden we het project af in een sessie met alle betrokkenen waarin we de uitgewerkte processen presenteerden en aan de hand van casussen samen doorliepen.

Het behaalde resultaat

Visuele proceskaarten

Het resultaat van dit project bestaat uit drie visuele proceskaarten, die medewerkers houvast bieden in hun dagelijks werk. De stappenplannen zijn fysiek beschikbaar op kantoor en meerdere locaties van de Regenboog Groep, en daarnaast ook online gedeeld. Zo zijn ze voor alle medewerkers eenvoudig toegankelijk.

De opdrachtgever en medewerkers hebben aangegeven dat zij verwachten dat de proceskaarten voor meer rust, uniformiteit en een betere onboarding gaat zorgen.

Borging in de organisatie

Om de resultaten duurzaam te verankeren, zijn proceseigenaren aangewezen. Zij zijn verantwoordelijk voor het actueel houden van de plannen en het gebruik ervan bij casuïstiek. Dit helpt de organisatie om eenduidige werkwijzen te blijven hanteren en continu te verbeteren.

De feedback was positief: maatschappelijk werkers gaven aan dat de visuele processen overzicht en herkenning bieden, en de opdrachtgever benadrukte de waardevolle gesprekken die bijdroegen aan meer inzicht en effectiviteit.

Geleerde lessen

Dit leuke en complexe project heeft ons veel geleerd over samenwerking en hulpverlening. Ondanks dat er nog veel meer lessen zijn, lichten we er twee uit die ons zullen bijblijven:

  • Mensenwerk is complex. Hulpverlening laat zich niet altijd vangen in strakke schema’s. Toch helpen duidelijke processen om structuur te bieden zonder het menselijke aspect te verliezen.
  • Toetsen op de werkvloer is cruciaal. Door de processen steeds weer te spiegelen met maatschappelijk werkers, zorgden we ervoor dat de plannen aansloten bij de praktijk en direct toepasbaar waren.

Typisch Jong Morgens

Wat dit project typisch Jong Morgens maakt, is de combinatie van een fijne, constructieve samenwerking en het brengen van een frisse blik. Als lichting hebben we het traject in tweetallen opgepakt, maar altijd toegewerkt naar één samenhangend geheel. Daarnaast was er continu nauw contact met de opdrachtgever, wat essentieel was om de hulpvraag goed af te stemmen. Daarbij brachten we als buitenstaanders een nieuw perspectief op bestaande uitdagingen, en stelden we hierover (kritische) vragen. Hiermee daagden we de maatschappelijk werkers uit om met een scherpe blik naar hun eigen werk en werkprocessen te kijken.

Het resultaat: een project waarin we niet alleen De Regenboog Groep verder hielpen, maar waarin wij zelf ook leerden hoe je complexe maatschappelijke vraagstukken vertaalt naar praktische en werkbare oplossingen.

Meer weten?

Wil je doorpraten naar aanleiding van deze case? Neem gerust contact op, we vertellen je graag meer.