Cases / Zorg
Meedraaien met het programma WeConnect bij Stichting Rijnmondnet
Hoe zorg je ervoor dat een nieuwe manier van het uitwisselen van patiëntgegevens tussen instellingen snel en soepel in de hele regio wordt ingevoerd? En hoe zorg je ervoor dat het zo gemakkelijk mogelijk is om als zorginstelling je medewerkers mee te nemen in deze nieuwe werkwijze? Onderwerpen waar het programma WeConnect zich mee bezighoudt. De afgelopen negen maanden ging Emma binnen dit programma aan de slag. In dit programma hield ze zich bezig met het ontwikkelen van tools en producten voor de zorgverlener en had ze een rol als programmateamlid. Benieuwd naar hoe zij dit heeft aangepakt? Lees dan verder.
Over Rijnmondnet en WeConnect
Stichting Rijnmondnet faciliteert en coördineert samenwerking tussen regionale zorgpartijen om de kwaliteit en continuïteit van zorg in de regio Rijnmond te verbeteren. Om dit te kunnen realiseren lopen er verschillende programma´s binnen Rijnmondnet. Eén van deze programma´s is WeConnect. Dit programma heeft als doel de uitwisseling en beschikbaarheid van patiëntgegevens in de regio te verbeteren en te optimaliseren, wat uiteindelijk leidt tot betere en efficiëntere patiëntenzorg. Een belangrijk onderdeel van dit programma is de implementatie van digitale verwijzingen en de inzage-module tussen ziekenhuizen. Daarnaast optimaliseert WeConnect de beeldbeschikbaarheid in de regio. Bovendien wordt onderzocht hoe multidisciplinaire overleggen digitaal kunnen worden ondersteund met behulp van een nieuw platform.
Met de programmatische aanpak is het doel om zoveel mogelijk afdelingen van hetzelfde specialisme in verschillende ziekenhuizen in de regio gelijktijdig klaar te maken. Hierdoor hebben zorgverleners direct alle benodigde informatie beschikbaar én scheelt dit het ondersteunende personeel veel administratieve lasten.
De vraag en de aanpak
Van huisstijl naar meedraaien in een regionaal programma
Ervoor zorgen dat de zorgverlener bekend was met het programma en dat de projectleiders de juiste tools hadden om de zorgverlener mee te nemen in de nieuwe werkwijze. In het kort was dat mijn rol. Toen ik startte in januari was het programma nog in de opstartfase. Een naam, logo en huisstijl waren er dus nog niet. Om de bekendheid van het programma te vergroten, was dat het eerste waar ik mee aan de slag ging. Ik maakte een ronde langs alle projectleiders en bracht de wensen in kaart. Met een ontwerper ging ik vervolgens aan de slag met het maken van een logo en een nieuwe huisstijl. Ondertussen ging ik met een filmmaker aan de slag met het maken van een video en interviewde ik zorgverleners die waren gestart met het gebruiken van één van de tools. Om de communicatiemiddelen op de juiste manier in te kunnen zetten bij de zorginstellingen had ik contact met de communicatieadviseurs van de verschillende instellingen. Daarnaast organiseerde ik online bijeenkomsten waarin ideeën uitgewisseld konden worden. Ten slotte draaide ik ook mee met de andere onderdelen van het programma en organiseerde ik onder andere samen met een Morgens collega de projectleidersdagen.
Het resultaat
Uniformiteit en meer bekendheid onder zorgverleners
Aan het einde van mijn opdracht lag er een pakket communicatiemiddelen die door de projectleiders gebruikt kon worden. Zo werd door de hele regio hetzelfde PowerPoint format gebruikt en lag er een uniforme instructie waarmee projectleiders naar de verschillende afdelingen konden gaan. Daarnaast was er een informatieve video beschikbaar die extra uitleg gaf over het doel van het programma. De naam (WeConnect), logo en huisstijl werden inmiddels standaard ingezet. Ten slotte heb ik samen met twee andere programmateamleden een start gemaakt met het inzichtelijk maken van de verschillende tools en hun toepassingen voor specifieke patiëntengegevens. Door de verscheidenheid aan middelen, kan het namelijk best verwarrend zijn welke middelen je nu wanneer gebruikt.
Geleerde lessen
Het product is klaar, maar hoe zet je het in?
Terugkijkend op mijn tijd bij WeConnect kan ik zeggen dat ik een leuke maar ook leerzame tijd heb gehad. De rol als communicatiemedewerker in combinatie met het mee kunnen draaien in de rest van het programma, vond ik een fijne afwisseling. Zo kon ik de ene dag mij helemaal richten op het ontwerpen van de standaarddocumenten en de andere dag voor een groep zorgverleners staan om input op te halen. Iets wat ik meeneem naar mijn volgende opdrachten is, om naast het geleverde werk, ook verder te kijken naar wat je ermee op de lange termijn mee teweeg kan brengen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat jouw werk ook daadwerkelijk ingezet wordt en niet in de la belandt? En wat is het hogere doel wat je ermee wilt bereiken? Iets waar ik de volgende keer meer stil bij ga staan, want juist dat is belangrijk om ook daadwerkelijk een verschil te maken.
Typisch Jong Morgens
Afwisseling en ruimte om te ontwikkelen
Wat ik typisch Jong Morgens vond aan deze opdracht was vooral de afwisseling en de sprong in het diepe. Zoals ik hierboven al omschreef waren mijn taken super afwisselend en had ik hierin ook de vrijheid om taken op te pakken waar ik mij verder in zou willen ontwikkelen. Ik wilde bijvoorbeeld graag meer oefenen met faciliteren en het inzetten van verschillende werkvormen. Tijdens de projectleidersdagen kreeg ik helemaal de vrijheid om dit in te zetten. Tegelijkertijd had ik ook de mogelijkheid om met mijn mentor of andere Morgens collega’s hierover te brainstormen en feedback op te halen, om mij hierin steeds verder te ontwikkelen.
Wil je meer weten over hoe het is om te werken bij Jong Morgens?
Ben je geïnteresseerd of heb je vragen over het traineeship van Jong Morgens, dan kun je contact opnemen met Lianka Bruijnen.