Cases / Zorg
Laurens Rotterdam: Implementatie Persoonlijke Gezondheidsomgeving
Laurens wil cliënten toegang te geven tot hun eigen zorggegevens door middel van een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Ze deden hierin mee aan het VIPP-programma van de overheid, waarmee de overheid de mogelijkheid biedt om cliënten via een landelijk portaal meer inzicht te geven in hun eigen gezondheidsgegevens.
Als projectleiders werden Leon Heesen en Kyra Kunst gevraagd om deze uitdaging aan te gaan en Laurens te begeleiden bij de implementatie van de PGO binnen het domein thuiszorg. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen! Om dit voor elkaar te krijgen is Leon eerst aan de slag gegaan met het werkend krijgen van de techniek, waarna Kyra het stokje heeft overgenomen om de behoeften van de cliënten te onderzoeken.
Laurens Rotterdam lanceert een Persoonlijke Gezondheidsomgeving
Jouw gezondheid, jouw zeggenschap!
Laurens Rotterdam is een ouderenzorginstelling in Rotterdam en omstreken die zich inzet voor het leveren van hoogwaardige zorg aan haar cliënten. Met als doel de kwaliteit van zorg te verbeteren en cliënten meer controle te geven over hun eigen gezondheid, heeft Laurens besloten om een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) te implementeren. Een PGO is een website of app, waarin mensen informatie over hun eigen gezondheid bij kunnen houden en actief aan de slag kunnen gaan met hun gezondheid. Met behulp van een Persoonlijke Gezondheidsomgeving hebben cliënten binnen Thuiszorg toegang gekregen tot een landelijke online portaal waar ze hun eigen zorggegevens inzien. Dit resulteert in een beter geïnformeerde cliënt die makkelijker beslissingen kan nemen over de eigen gezondheid en zorg.
Een veilige PGO voor thuiszorgcliënten
Leon nam als eerste de taak op zich om de technische verbinding operationeel te krijgen. Hij werkte nauw samen met belangrijke betrokkenen, zoals de subsidieverstrekker, de IT-afdeling van Laurens, de leveranciers en andere thuiszorginstellingen in de regio. Door iedereen op één lijn te krijgen, kon de technische infrastructuur worden opgezet. Nadat de techniek eenmaal functioneerde analyseerde hij samen met het team de veiligheid van de zorggegevens om ervoor te zorgen dat de privacy van de cliënten goed werd gewaarborgd. Op deze manier legden zij stap voor stap de puzzelstukjes om te slagen voor de belangrijke technische beoordeling: de audit! Met een positief resultaat als gevolg:
“Laurens is met vlag en wimpel voor de audit geslaagd. De cliënten van Laurens (thuiszorg) kunnen als eerste ouderenzorginstelling binnen de regio veilig gebruik maken van de PGO!”
Eén inzichtelijk adviesrapport voor cliëntbetrokkenheid, controle en communicatie
Na een succesvolle audit en de implementatie van een functioneel PGO, nam Kyra het stokje over. Ze ging aan de slag met de vraag: “Hoe zal Laurens de werkende techniek benutten en wat is de meerwaarde ervan?” Om deze vraag te beantwoorden bezocht Kyra de cliënten persoonlijk, begeleidde zij hen bij het verkrijgen van hun zorggegevens via de PGO en voerde zij uitgebreid gesprekken om hun ervaringen te achterhalen. Vervolgens organiseerde ze een bijeenkomst met wijkverpleegkundigen om de toegevoegde waarde van de PGO in het zorgproces te achterhalen. Deze inzichten werden in een visueel aantrekkelijk adviesrapport aan de hand van persona’s en klantreizen gepresenteerd. Het belangrijkste resultaat was duidelijk:
“De PGO vergroot de betrokkenheid van cliënten bij hun zorg, stelt hen in staat meer controle te hebben en verbetert de communicatie en samenwerking tussen zorgverleners en cliënten.”
De leerzame avonturen van Leon en Kyra
Stakeholder Sensatie en Budgetbeheer Battles!
Tijdens de opdracht hebben we veel geleerd. Zo heeft Leon zich verder ontwikkeld in het onderhouden een nauwe samenwerking met verschillende stakeholders. Door regelmatig met hen te communiceren en feedback te verzamelen, konden we het zorgproces rondom de PGO afstemmen op de specifieke behoeften van Laurens en haar werknemers.
“Zonder de stakeholders actief te blijven betrekken waren we nooit tot een succesvolle implementatie gekomen!”
Ook heeft Kyra geleerd dat het opstellen van een gedegen begroting en het beheren van de financiële aspecten van het project cruciaal waren om het project binnen de gestelde kaders te voltooien. Daarnaast heeft ze nu geleerd hoe je het perspectief van de cliënt inzichtelijk kan maken voor de rest van de organisatie aan de hand van visueel aantrekkelijke persona’s en klantreizen.
“Het hoofdkantoor en de cliënten zien elkaar weinig. Door écht bij de cliënten op bezoek te gaan kon ik hun perceptie duidelijk inzichtelijk maken voor de mensen op het hoofdkantoor. Zo kan Laurens nog clientvriendelijker werken!”
Typisch Jong Morgens
Het leukste aan de opdracht vonden wij dat we op energieke wijze verschillende partijen betrokken om tot een succesvol resultaat te komen. Met ons enthousiasme en expertise hebben we de betrokkenheid en samenwerking gestimuleerd tussen alle relevante stakeholders, waaronder het managementteam van Laurens, zorgverleners, IT-specialisten en cliënten. Door middel van inspirerende workshops, effectieve communicatie en doelgerichte interacties hebben we ervoor gezorgd dat alle partijen actief betrokken waren bij het implementatieproces van de PGO. Onze energieke aanpak heeft bijgedragen aan een gezamenlijk gevoel van eigenaarschap, vertrouwen en motivatie, wat heeft geleid tot een succesvolle implementatie en de realisatie van de gewenste resultaten voor Laurens.
Opdrachtgever Chantal Maas-Henneke:
“Leuk en leerzaam om met jonge mensen van Jong Morgens samen een uitdaging aan te gaan. Ze bijten zich erin vast en komen tot een resultaat. Dat geeft energie!”
Kan jouw organisatie wel een Jong Morgens talent gebruiken?
Ben je geïnteresseerd of heb je vragen over de diensten en talenten van Jong Morgens, dan kun je contact opnemen met Lianka Bruijnen.