De vraag en de aanpak
Over naar een nieuw systeem en proces
De overgang naar digitaal procederen in lokale belastingzaken zorgde voor een verandering in de manier van werken voor de medewerkers van de administratie. Op korte termijn moest een nieuw systeem ingevoerd worden, terwijl de druk bij de administratie al hoog was door de nodige achterstanden en een tekort aan capaciteit. Deze factoren maakten het een uitdaging om een nieuw systeem te implementeren en een nieuw proces creëren.
Toen ik startte was het nog twee weken tot de overgangsdatum. Daarom ging ik meteen aan de slag met het in kaart brengen van de nieuwe processtappen. Vervolgens nam ik de medewerkers mee in deze nieuwe processtappen en het nieuwe systeem. Daarnaast draaide ik mee in het administratieve proces en werd ik het aanspreekpunt voor vragen van medewerkers van de administratie. Hierdoor kreeg ik steeds meer beeld bij de processtappen en de knelpunten in het proces, die ik dan weer kon bespreken en aanpakken met het projectteam.
Het resultaat
Succesvolle implementatie
Aan het einde van mijn opdracht was de implementatie Digitale Toegang voor lokale belastingzaken afgerond en was het merendeel van de medewerkers bekend met het nieuwe systeem en het nieuwe proces. Daarnaast lag er een werkinstructie, zodat voor alle betrokkenen duidelijk was wat het nieuwe proces is en nieuwe medewerkers makkelijker kunnen worden ingewerkt op het proces. Ook heb ik een start gemaakt met het herzien van de inhoudelijke processtappen om meer consistentie te creëren tussen de verschillende zaakstromen binnen Bestuursrecht. Tot slot heb ik geadviseerd over hoe de volgende Digitale Toegang trajecten binnen Bestuursrecht het beste kunnen worden vormgegeven.
“Nikita heeft ons erg geholpen met het succesvol implementeren van DT lokale belastingzaken. Dat zij zowel meewerkte als hielp bij de implementatie had een grote waarde. Ze kon daardoor heel snel het proces doorgronden en goed meedenken over hoe het proces vormgegeven moest worden en vervolgens de medewerkers meenemen in dat nieuwe proces. Dat gaf bij de medewerkers veel rust.”
– Lydia de Haan-Bot, Hoofd bedrijfsvoering
Geleerde lessen
Het belang van flexibiliteit
In mijn tijd bij de administratie heb ik veel geleerd over wat er allemaal komt kijken bij een digitaliseringsproces in de wereld van de Rechtspraak. Wat ik hieruit meeneem is dat je van tevoren wel mogelijke knelpunten in kaart kunt brengen, maar dat je pas echt inzicht hebt als je bent overgestapt naar het nieuwe systeem. Pas dan ervaar je wat wel of niet werkt en kun je hierop bijsturen. Het blijft natuurlijk van belang om vooraf na te denken over de mogelijke knelpunten, maar des te belangrijker om ook flexibel te blijven!

Typisch Jong Morgens
Combinatie van meewerken en adviseren
Wat deze opdracht voor mij typisch Jong Morgens maakte, is het feit dat ik zowel administratief meewerkte als meedacht over het proces. Door ook administratieve werkzaamheden uit te voeren, kon ik zelf ervaren wat de knelpunten in het proces waren. Ik was echt onderdeel van het team, waardoor ik veel meekreeg en dit ook kon meenemen in het in kaart brengen en verbeteren van het proces. Daarnaast kreeg ik ook veel vrijheid om mijn rol zelf in te vullen, omdat het geen vaste functie was. Al met al kijk ik terug op een interessante tijd en ben ik dankbaar voor het kijkje in de keuken bij de administratie van Bestuursrecht!