Cases / Zorg
Bijdragen aan de Corona Programma Organisatie bij GGD GHOR
Op 1 juli 2021 start ik mijn carrière in het hart van de COVID-19 pandemie. Mijn laatste dagen als student heb ik net afgesloten achter mijn bureau, in de zoveelste lockdown. Blij dat ik nu eindelijk kan beginnen aan mijn werkende leven. In deze blog leg ik uit hoe ik als Programma Management Ondersteuner (PMO’er) in de landelijke crisisorganisatie van GGD GHOR Nederland mijn bijdrage lever vanuit het team zorgcontinuïteit. Met mijn specialisatie en interesse in de internationale volksgezondheid krijg ik door de pandemie de uitgelezen kans om direct in de praktijk te zien hoe Nederland met een pandemische situatie omgaat in relatie tot de continuïteit van zorg.
Mijn eerste opdracht van het Jong Morgens traineeship begon voor mij op precies de juiste plek, bij GGD GHOR Nederland in de Corona Programma Organisatie (CPO). Deze landelijke crisisorganisatie is tot stand gekomen om de COVID-19 pandemie te bestrijden en te voorkomen dat de druk op de zorg te groot wordt. Dit wordt gedaan door te testen, vaccineren, bron- en contactonderzoek uit te voeren en het monitoren van de continuïteit van zorg. Al deze werkzaamheden zijn opgedeeld in verschillende programmalijnen binnen CPO, waar ik een bijdrage lever binnen de programmalijn Zorg Continuïteit.
De opdrachtgever GGD GHOR Nederland – Zorg Continuïteit
Om blijvend te kunnen voldoen aan de zorgvraag en om de toegankelijkheid van de (acute) zorgketen te garanderen, is het essentieel om een actueel beeld te hebben van de ontwikkeling van de pandemie. De bewaking van de continuïteit van zorg vindt plaats over de gehele zorgketen in samenwerking met een grote hoeveelheid stakeholders op landelijk en regionaal niveau. De grote complexiteit in het speelveld zorgt ervoor dat binnen de programmalijn zorgcontinuïteit veel verschillende onderwerpen de revue passeren. Op verschillende onderwerpen fungeert GGD GHOR Nederland zorg continuïteit team als sparringpartner voor Directeuren Publieke Gezondheid (DPG’en) en GHOR Hoofden. Ook hebben zij een ondersteunende rol richting de regio’s op het gebied van zorgcontinuïteit. Denk hierbij aan de landelijke coördinatie van persoonlijke beschermingsmiddelen en zuurstof voor patiënten, maar ook het monitoren van de hoeveel bedden die beschikbaar zijn voor covidpatiënten die vanuit ziekenhuizen doorstromen naar de verpleeg- en verzorgingshuizen.
Om blijvend te kunnen voldoen aan de zorgvraag en om de toegankelijkheid van de (acute) zorgketen te garanderen, is het essentieel om een actueel beeld te hebben van de ontwikkeling van de pandemie. De bewaking van de continuïteit van zorg vindt plaats over de gehele zorgketen in samenwerking met een grote hoeveelheid stakeholders op landelijk en regionaal niveau. De grote complexiteit in het speelveld zorgt ervoor dat binnen de programmalijn zorgcontinuïteit veel verschillende onderwerpen de revue passeren. Op verschillende onderwerpen fungeert GGD GHOR Nederland zorg continuïteit team als sparringpartner voor Directeuren Publieke Gezondheid (DPG’en) en GHOR Hoofden. Ook hebben zij een ondersteunende rol richting de regio’s op het gebied van zorgcontinuïteit. Denk hierbij aan de landelijke coördinatie van persoonlijke beschermingsmiddelen en zuurstof voor patiënten, maar ook het monitoren van de hoeveel bedden die beschikbaar zijn voor covidpatiënten die vanuit ziekenhuizen doorstromen naar de verpleeg- en verzorgingshuizen.
Werken in een crisisorganisatie
Mijn rol als projectsecretaris en PMO’er binnen de programmalijn Zorg Continuïteit is elke dag anders. Net als de besmettingsgolven van de pandemie komen de werkzaamheden binnen in pieken en dalen. Zo leer ik vrijwel elke dag iets nieuws. Je zou de werkzaamheden kunnen vergelijken met de cyclus van elke nieuwe covid-variant. Een nieuwe variant dient zich aan en we weten er nog weinig vanaf, we monitoren de voortgang nauwlettend en ontdekken steeds meer over de besmettelijkheid en ziekmakendheid. Zodra we grip hebben op de voorspelde impact passen we hier de juiste richtlijnen en maatregelen op toe om de schade in de maatschappij te beperken. Deze cyclus ga ik ook door met nieuwe werkzaamheden. De ene week stijgen de besmettingen en verhoogt de werkdruk in het team, waardoor de bedrijfsvoering en werving van nieuwe collega’s een piek krijgt. Hierdoor leer je in een sneltrein vaart het bedrijfsvoering- en wervingsproces kennen en aan het einde van de week weet je precies welke stappen je moet zetten om een nieuwe collega aan te nemen. Dezelfde leercyclus heb ik doorlopen voor mijn andere werkzaamheden, zoals risicomanagement, nieuwsbrieven versturen, notuleren, vergaderingen voorzitten en faciliteren, programmamanagers ondersteunen en verbindingen leggen tussen de verschillende programmalijnen binnen CPO.
Als trainee in de pandemie
Als trainee de kans krijgen om te starten in een crisisorganisatie, waarbij de publieke gezondheidszorg centraal staat, is uniek. Juist wanneer de vooruitzichten tussen de pandemiegolven niet altijd rooskleurig zijn en de werkdruk hoog ligt, is verbinding houden in het team van groot belang. De goede sfeer in het team behouden, met een vleug humor en een proactieve houding, geeft mij dan veel voldoening. Heldere communicatie en flexibiliteit zijn essentieel als situaties en prioriteiten in hoog tempo veranderen. Een van mijn taken is dan ook om het overzicht te behouden en te prioriteren. Een digitale to-do lijst is daarin absoluut mijn redding geweest. Evenals het bijhouden van de vele uiteenlopende termen, vakjargon en complexe verbindingen. In de eerste maand lijkt alles op elkaar, maar na verloop van tijd creëer je steeds meer overzicht en vallen de puzzelstukken op de goede plek. En precies dat stukje overzicht creëren, die kleine stap terug zetten en verbindingen maken en ondersteunen, is wat mijn bijdrage als trainee in deze opdracht zo waardevol heeft gemaakt.
“Ik kan wel zeggen dat het starten van mijn carrière tijdens deze pandemie een rollercoaster is geweest. Het geeft mij veel energie om meteen mijn steentje te kunnen bijdragen in een organisatie waar zoveel actualiteiten gebeuren. Het meekijken en ondersteunen van de werkzaamheden van de teamleden is de ideale omgeving geweest om in een korte tijd zowel op proces als inhoud veel kennis op te doen. Veel leren, en daarbij ook echt iets bijdragen in mijn net gestarte carrière, daar gaat mijn hart, ook in de pandemie, harder van kloppen.” – Kimberly van Brakel
Benieuwd naar wat een Jong Morgens professional in jouw organisatie kan betekenen?
Ben je geïnteresseerd of heb je vragen over de diensten en talenten van Jong Morgens, dan kun je contact opnemen met Lianka Bruijnen.