Een veelzijdige opdracht
Er moest veel gebeuren voor de oprichting van MediMaatjes, waardoor het takenpakket bij de start van de opdracht divers was. We stelden een marketingplan op en voerden dit stelselmatig uit. Daarnaast ontwikkelden we twee applicaties: een bemiddelingsapplicatie die beschikbare begeleiders aan patiënten koppelt en een applicatie die de begeleiders toegang geeft tot microlearning content. We dachten mee over zowel het proces als de inhoudelijke content. Ook begonnen we direct met het inventariseren van wat nodig is voor datagedreven werken, zodat MediMaatjes later kan bijsturen op basis van gegevens uit de applicaties.
Het leuke aan deze opdracht was dat we de vrijheid kregen om werkzaamheden op te pakken waar we energie van kregen. We werden bij alles betrokken, zodat we overal konden meedenken. We werkten niet alleen op kantoor, maar bezochten ook de applicatieontwikkelaars in Amsterdam en Maastricht, en stonden twee dagen namens MediMaatjes op de Impact Fair.
Het resultaat
Aan het begin van de opdracht zijn ideeën en concepten verder uitgewerkt. Tegen het einde hadden we een complete website, een Instagram-pagina, een microlearning-applicatie en een bemiddelingsapplicatie gerealiseerd. We ontwikkelden trainingen voor de microlearning, stelden een strategie op voor de werving van MediMaatjes en werkten we een informatief slidedeck voor zorgorganisaties uit. Dankzij onze inspanningen was MediMaatjes zo goed als operationeel bij ons vertrek.
Geleerde lessen
Creativiteit en samenwerken als succesfactoren
Roos: “Een waardevolle les die ik meeneem naar volgende opdrachten is dat spelen en experimenteren mag! Niet altijd alles hoeft serieus en binnen de lijntjes. Juist door buiten de lijntjes te kleuren ontstaan soms de beste ideeën. Daarnaast was het een geweldige ervaring om van dichtbij te zien wat er allemaal komt kijken bij het oprichten van een onderneming.”
Gijs: “Bij het oprichten van een start-up lopen allerlei zaken tegelijkertijd en door elkaar heen. Het was een mooie uitdaging om in zo’n omgeving richting en structuur aan te brengen. Je leert heel snel om prioriteiten te stellen en om buiten de vaste denkkaders te werken. Ik merkte in de samenwerking met onze opdrachtgever en Roos ook dat een plus een echt drie werd. We konden elkaar op veel vlakken aanvullen en versterken.”
Typisch Jong Morgens
Bij het opstellen van het marketingplan kozen we voor een visuele aanpak. Met de bekende brownpapers van Morgens hebben we in meerdere sessies een missie en visie vastgesteld en een interne en externe analyse uitgevoerd. Onze frisse blik en enthousiasme voegde veel toe aan dit proces. Later in de opdracht namen we steeds meer taken van de opdrachtgever over, waardoor haar overvolle takenlijst beter werd verdeeld. We kregen terug dat het erg fijn was hoe moeiteloos we ons aanpasten aan de dynamische omgeving. De kans om mee te werken aan het oprichten van een onderneming komt niet vaak voorbij, maar dat maakt het werken bij Jong Morgens ook zo leuk; je kunt op onverwachte plekken waardevolle ervaring opdoen. We houden het contact met MediMaatjes warm en hopen elkaar in de toekomst nog vaak tegen te komen.
Vind je MediMaatjes een mooi initiatief en wil je de stichting helpen om patiënten te ondersteunen tijdens medische afspraken? Kijk dan op de website wat jij kunt doen.